جستجو

لينکهاي ارسالي

حضور احمدی نژاد در مشهد اردهال کاشان + تصاویر
دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان به دعوت خانواده شهیدان میرعلی اکبری خانواده دارای سه شهید در جمع عزاداران مشهد اردهال حضور یافتند
نظرات... ارسال در : دوشنبه1دي...

«مرتضی احمدی» درگذشت
«مرتضی احمدی» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. -
نظرات... ارسال در : دوشنبه1دي...

هنرمند نامی ایران درگذشت
هنرمند نامی ایران درگذشت
نظرات... ارسال در : يکشنبه30آذر...

رد پایان‌نامه مغرضانه دانشجوی دکترای دانشگاه "آکسفورد" علیه امیرالمومنین(علیه السلام)
رد پایان‌نامه مغرضانه دانشجوی دکترای دانشگاه "آکسفورد" علیه امیرالمومنین(علیه السلام)
نظرات... ارسال در : يکشنبه30آذر...

کاهش مالیات واحدهای صنعتی در رونق تولید موثر است
فولاد نیوز: بازنگری در قانون مالیات ها و ارایه تسهیلات مناسب بانکی، موجب شکوفایی بخش صنعت کشور خواهد شد و در رونق تولید بسیار موثر است.
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

مجسمه‌هایی از جنس ماشین قراضه
پرشین خودرو: یک هنرمند روسی با استفاده از قطعات مختلف خودرو و دوچرخه مجسمه های بسیار زیبایی تولید می کند.
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

آژیر خطر فولادی‌ها هم به صدا درآمد
فولاد نیوز: سرازیر شدن تولیدات مازاد فولاد از چین به ایران منجر به واکنش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران شده است.
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

تیونینگ رولزرویس به‌ سبک‌ ایرانی
پرشین خودرو: اگر در لندن بوده باشید خواهید دید که دیگر یک رولزرویس معمولی آنچنان جذابیتی ندارد ولی این خودرویی که کورش منصوری آن را درست کرده مطمئناً می تواند نظرهای زیادی را به سوی خود جلب کند.
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

خدا شناسی در قالب کیک خوشمزه
کوتاه
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

عکس: روستای نشلج كاشان
روستای نشلج کاشان در گذشته دور در تولید پاپوش- تخت و گیوه- نقش اساسی داشته و هنر تولید تخت و گیوه در انحصار این روستا است و در جای دیگر ایران دیده نمی شود.
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

ماجرای نبش قبر شهید دستغیب
ساعت ده بعد از ظهر دیروز مصادف با شب هفت آیت الله دستغیب قبر مطهر این شهید شکافته شد و پاره های به جا مانده از بدن ایشان که جمع آوری شده بود به بدن منضم گردید
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

تساوی دیه مرد و زن با عدالت سازگاری ندارد !
اگر در فلسفه دیه دقت شود آنگاه معلوم خواهد شد که تفاوت دیه زن و مرد هرگز سبب تفاوت ارزشی نباید تلقی شود. زیرا دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوی مقتول نیست، بلکه مربوط به مرتبه...
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

صوت / وقتی مدیر ارشاد لرستان جو گیر می شود
صوت / وقتی مدیر ارشاد لرستان جو گیر می شود
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

از آرایش بانوان در محرم تا تشیع انگلیسی
از آرایش بانوان در محرم تا تشیع انگلیسی
نظرات... ارسال در : شنبه29آذر...

رومانی,یکی از مخوف‌ترین مخلوقات دنیای فانتزی (عکس)
تصاویر شگفت انگیز و بسیار دیدنی از رومانی
نظرات... ارسال در : جمعه28آذر...

کوهی که رفیق جهنمیان است
عبدالله بن بکر ارجانى مى‌گوید: با امام صادق(ع) در مسافرت از مدینه به مکه همراه بودم، به توقفگاهى به نام «عسفان» رسیده و آنجا توقف کردیم، آن گاه حرکت کرده و در راه کوه سیاه وحشتناکى دیدیم، عرض کردم: اى پسر رسول خدا! چقدر این کوه وحشتناک است! اولین بار است که در راه به چنین کوهى بر مى‌خوریم.
نظرات... ارسال در : جمعه28آذر...

دستگیری خواننده معروف زیرزمینی در مشهد +عکس
دستگیری خواننده معروف زیرزمینی در مشهد +عکس
نظرات... ارسال در : جمعه28آذر...

تست مقاومت آیفون 6: این‌بار در برابر دریل [تماشا کنید]
در روزهای نه چندان دور، تست‌ها انگشت شمار بودند. مثلا آیفون جدید معرفی می‌شد، سپس افراد جویای نام دست به کار می‌شدند و از آن تست مقاومت می‌گرفتند. احتمال افتادن گوشی بر روی زمین وجود دارد و دیدن آزمایشات مقاومت گجت در برابر ضربه میتواند باعث شود که بیشتر مراقب گوشی خود باشیم. اما دیگر امکان زیر دریل رفتن آیفون‌مان از محالات است، خود حاضریم زیر دریل برویم اما آیفون‌مان خیر.
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

اهمیت به رنک الکسا ؛ اشتباه مهلک در تبلیغات اینترنتی
کسب رتبه در الکسا این روزها برای اغلب مدیران سایت‌ها حتی از اهداف اصلی و حیاتی راه‌اندازی سایت نیز مهم‌تر شده است، به‌طوری که فضای وب فارسی را به سمتی پر از بی‌اعتمادی و بی‌کیفیتی خواهد برد.
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

پرونده ساده / چند سوال ساده از دولت تدبیر
پرونده ساده / چند سوال ساده از دولت تدبیر
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

شکلک های مجازی
شکلک های مجازی
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

ابتکار سرباز عراقی + عکس
ابتکار سرباز عراقی + عکس
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

بی اجازه او جایی نرو!!
بی اجازه او جایی نرو!!
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

ویدئو: نقش صدام در گروگانگیری وزیران نفت اوپک - سال ۱۹۷۵
پیش درآمد جریان گروگانگیری وزرای نفت سازمان اوپک (OPEC) در دسامبر ۱۹۷۵. اشاره به پشتیبانی آشکار صدام تکریتی از این اقدام به منظور بالا بردن بهای نفت و کسب درآمد بیشتر برای مسلح شدن عراق و حمله به ایران. با زیرنویس فارسی.
نظرات... ارسال در : پنج شنبه27آذر...

آنچه درباره فرزند دوم رهبر انقلاب باید بدانیم
آنچه درباره فرزند دوم رهبر انقلاب باید بدانیم
نظرات... ارسال در : چهارشنبه26آذر...

ستاره ها در اینستاگرام
ستاره ها در اینستاگرام
نظرات... ارسال در : چهارشنبه26آذر...

آتش سوزی برج عسلویه مشکوک است
یک منبع آگاه در گفتگو با ساده نیوز : آتش سوزی برج عسلویه مشکوک است
نظرات... ارسال در : چهارشنبه26آذر...

اعتیاد به زندگی مجازی
اعتیاد به زندگی مجازی
نظرات... ارسال در : چهارشنبه26آذر...

کسری صندوق بازنشستگی فولاد کشور
فولاد نیوز: دبیر کانون‌های فولادی و معدنی سراسر کشور و مدیرعامل صندوق بازنشستگی ذوب‌آهن اصفهان گفت: صندوق بازنشستگی فولاد کشور با کسری 37 هزار میلیارد تومانی مواجه است.
نظرات... ارسال در : چهارشنبه26آذر...

ادامه لينکها

رانا یا تیبا کدام خودرو برتر است؟

 تولید آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا آغاز شده است، هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند. دو خودرویی که با کمک مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند. دو خودرویی که روی پلت فورم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو ۲۰۶ و پراید و ریو طراحی شده اند و هر دو نیز قیمتی نزدیک به هم دارند اما کدام خودرو در این رقابت برنده خواهد شد.

بررسی دو خودرو رانا و تیبا

 هر دو خودرو در حدود 10 میلیون تومان قیمت پایه شان است البته این قیمت اعلام شده از سوی کارخانه است که احتمالا پس از ورود جدی به بازار هر دو با افزایش چند میلیونی مواجه می شوند به خصوص رانا که به نظر می رسد پس از ورود به بازار بیش از سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد چرا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به این خودرو دارد پس طبیعتا قیمت این خودرو باید بیشتر از پژو ۲۰۶ شود.

تیبا یا مینیاتور بیشتر بر پایه ریو و پراید است و رانا بر پایه پژو ۲۰۶ و کمی هم پژو ۴۰۵ و سمند. در طراحی موتور هر دو خودرو از کمک مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان FEV استفاده شده است و در طراحی بدنه نیز طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره داده اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو نیز نزدیک به هم و در حدود ۱۲۰ میلیون دلار است.

براساس گفته مجید شیخانی، قائم مقام پیشین ایران خودرو قیمت تمام شده رانا نیز ۵/۸ میلیون تومان است و باید ۱۰۰ هزار دستگاه از آن تولید شود تا هزینه طراحی آن بازگردد.

طراحی
طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را دنبال کند. جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل های آئودی دارد که گویی با طرح های پژو ترکیب شده است البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو ۲۰۶ کاملا مشهود است .

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد که برخی مانند علی رضا محمد زاده، کارشناس طراحی به عنوان جشنواره خطوط از آن یاد می کند و معتقد است که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق کرده است و برخی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند عده ای نیز این خودرو را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند. جالب است این خودرو نیز بنا بر اعلام رییس مرکز تحقیقات سایپا با کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.


با این همه در یک کلام می توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد. اما باز هم باید دید سلیقه ایرانی ها کدام یک را بیشتر می پسندند.

 فرمان پذیری و تعادل

در مورد فرمان پذیری فعلا تا زمانی که هر دو خودرو در شرایط یکسان تست جاده شوند، نمی توان قضاوت دقیقی کرد اما رانا از سیستم های فنربندی توسعه یافته پژو۲۰۶ بهره می برد به گونه ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق در ایران است. البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است. طراحی بدنه خودرو نیز به گونه ای است که به نظر می رسد به طور مناسب به زمین بچسبد چرا که گرانیگاه های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز توسعه یافته پراید و سیستم فنربندی ریو و فرمان توسعه یافته پراید بهره گرفته شده و به نظر گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو خواهد شد.

 قوای محرکه

تا قبل از رونمایی مینیاتور قرار بود موتور رانا ۱۴۰۰ سی سی از خانواده موتور ملی باشد که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان به صورت مشترک طراحی شده بود این موتور ۸۵ اسب بخار قدرت داشت اما پس از آن مشخص شد تیبا مجهز به موتور ۸۰ اسب بخاری با حجم ۱۵۰۰ سی سی شده است. موتور رانا هم تغییر کرد و حال قرار شده تا موتور ۱۷۰۰ سی سی ملی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بر روی این خودرو قرار گیرد.

البته این خودرو با موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنچ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار هم ارایه می شود و قرار است پس از مدتی موتور 1.4 لیتری ملی نیز بر رویش قرار گیرد.

 موتور تیبا بر پایه موتور پراید بوده که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد. عدد تراکم موتور ۷/۹ است که در موتور کنونی پراید حدود ۵/۸ است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می شود ) با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می شود.

در مورد موتور می توان گفت که رانا سرتر از تیبا است اما باید دید عملکرد گیربکس کدام خودرو بهتر می تواند از قدرت موتور بهره ببرد.

گیربکس تیبا تغییر ضریب داده شده پراید است و حال آنکه رانا از گیربکس تغییر ضریب دنده شده سمند بهره می برد.

درباره گیربکس اول که متعلق به تیبا است اطلاعات نشان می دهد خودرو در دنده دو با مشکل مواجه است و از طرفی خوراندن کلاچ پراید و سخت تر کردن فنر این کلاچ برای خودرو جدید، پدال کلاچ را به شدت سفت و تعویض دنده را مشکل کرده است اما درخصوص گیربکس دوم که توسط نگارنده هنگام تست سمند با موتور ملی بررسی شده می توان گفت در دنده سه ناهماهنگی بین موتور و گیربکس وجود دارد. با این همه به نظر می رسد قوای محرکه رانا به دلیل قدرت بیشتر موتور و طراحی شدن براساس گاز و کارکرد مناسب بر روی بنزین از موتور تیبا سرتر باشد.

 سال ۹۰ کدام برنده می شوند؟

طبق بررسی های فنی به نظر می رسد رانا سرتر از تیبا باشد، اما باز هم باید دید مردم فقط به موارد فنی دقت می کنند یا ظاهر خودروی شان مهمتر است و اگر ظاهر مهمتر باشد باید دید دو خودرو رانا و تیبا که هم اندازه هستند کدام مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند رانا ساده با طراحی منطقی برنده می شود یا تیبا با طراحی متفاوت و کمی گیج کننده اش.


منبع:روزنامه شرق



نظر سنجي
آیا از عملکرد دولت روحانی در یکسال گذشته راضی هستید؟
بلی
خیر

نمايش نتايج
شرکت در بحث

خبرنامه

اگر مایلید آخرین لینکهای ارسالی به ایمیلتان ارسال شود، در خبرنامه سایت عضو شوید.

لوگوي دوستان


صفحه اصلي | نگاه روز | تماس با ما | تبادل لوگو/لينک | تبليغات | لينک باکس | ورود | ثبت نام
Best news of all the world in:
Dailylink

linkdoni(3)2009-2013
Design by: Hossein Gholizadeh